1.
SISTEM
PERTANDINGAN
1.0 FORMAT PERTANDINGAN
FORMAT PERTANDINGAN : SWISS 7 PUSINGAN
KAWALAN MASA : 20 MINIT SETIAP
PEMAIN (40 MINIT SETIAP PERMAINAN)
TIE-BREAK : SOLKOFF, PROGRESSION,
SONNE BORNE BERGER
WALK OVER : 20 MINIT
2.0 PERATURAN PERTANDINGAN
2.1 Pertandingan ini dijalankan
mengikut Undang-undang Persekutuan Catur Antarabangsa (FIDE) dan Peraturan Am Sukan MSSD KMY 2020.
2.2 Kategori Pertandingan
ialah seperti berikut :
2.2.1 Bawah 12 Tahun Lelaki
2.2.2 Bawah 12 Tahun Perempuan
2.2.3 Bawah 15 Tahun Lelaki
2.2.4 Bawah 15 Tahun Perempuan
2.2.5 Bawah 18 Tahun Lelaki
2.2.6 Bawah 18 Tahun Perempuan
2.3 Bilangan peserta maksimum 6 (Enam)
orang bagi setiap kategori yang dipertandingkan.
2.4 Merekod notasi permainan tidak diwajibkan.
2.5 Mata permainan ialah (
menang = 1 mata, kalah = 0 mata, seri= 0.5 mata)
2.8 Pergerakan buah catur adalah secara ‘Touch Move’.
Apabila pemain telah menyentuh atau memegang buah catur , pemain tersebut tidak boleh menggerakkan buah catur yang lain. Pemain mesti menggerakkan buah catur yang telah dipegang atau disentuh. Sekiranya pemain ingin membetulkan kedudukan buah catur ia perlu memberitahu pemain lawan terlebih dahulu.
2.7 Jika pemain ingin membuat ‘castling’ pemain perlu memegang king dahulu dan meletakan king ditempat yang hendak di ‘castling’.
2.8 Pergerakan lengkap dikira selepas pemain
mengerakkan buah dan tekan jam.***
Namun, masih tertakluk kepada
peraturan “touch move”
2.9 Pemain perlu memaklumkan kepada pihak lawan ‘pieces’ yang hendak ditukar jika ‘pawn’ berada di petak terakhir.
2.10 Pemain hendaklah menekan jam catur selepas pergerakan dibuat. Pemain hendaklah menggunakan tangan yang sama bagi menggerakkan buah catur dan jam catur.
2.11 Sistem Bye akan digunakan apabila jumlah pemain / penyertaan adalah ganjil. Mata pemain yang mendapat bye adalah 1 mata dan pemain hanya mendapat sekali sahaja bye dalam pertandingan.
2.12 Pemain akan dikira kalah
sekiranya mendapat 2 kali amaran. Amaran diberikan berdasarkan
kesalahan berikut :
a) Illegal Move
b) Touch Move
c) Menggunakan
dua tangan
d) Membuat
provokasi kepada pihak lawan
e) Bunyi telefon/Alarm
f) Dan
lain-lain yang dirasakan oleh arbiter yang boleh mengganggu permainan.
2.12 Sesuatu permainan itu seri melalui salah satu syarat berikut:
a) Lawannya tidak mempunyai buah yang cukup untuk mengemat (CHECKMATE) rajanya
dengan apa-apa urutan
pergerakan yang sah.
b) Seorang pemain kehabisan masa, namun lawannya tidak mempunyai buah yang cukup
b) Seorang pemain kehabisan masa, namun lawannya tidak mempunyai buah yang cukup
untuk mengemat (CHECKMATE) rajanya.
c) Three Repitition (pergerakan sama 3 kali berturut-turut)
d) Tawaran seri (Offer Draw)
e) Stalemate
f) 50 Steps Check (dengan syarat pihak lawan tinggal satu King sahaja)
c) Three Repitition (pergerakan sama 3 kali berturut-turut)
d) Tawaran seri (Offer Draw)
e) Stalemate
f) 50 Steps Check (dengan syarat pihak lawan tinggal satu King sahaja)
2.13 Pakaian semasa
pertandingan :
a) Uniform
sekolah
b) berkasut dan
berstokin
c) Tshirt
seragam sekolah.
d)
Selipar/Sandal adalah dilarang sama sekali.
e) Seluar
jeans/kain pelikat dilarang sama sekali
3.0 BANTAHAN
Segala
keputusan arbiter adalah muktamad. Sekiranya terdapat bantahan, sila kemukakan
kepada Ketua Arbiter sebelum pusingan permainan seterusnya dijalankan. Bantahan
tidak akan dilayan sekiranya:
a)
bukan kesilapan di pihak urusetia
kejohanan.
b)
aduan berdasarkan maklumat tidak
sahih
c)
aduan tidak/gagal kemukakan bukti
bantahan
Bantahan tidak akan diterima sekiranya pusingan permainan
seterusnya sudah berjalan.