MAKLUMAT PERTANDINGAN


1.     SISTEM PERTANDINGAN


1.0  FORMAT PERTANDINGAN

FORMAT PERTANDINGAN : SWISS  7  PUSINGAN
KAWALAN MASA : 20 MINIT SETIAP PEMAIN (40 MINIT SETIAP PERMAINAN)
TIE-BREAK : SOLKOFF, PROGRESSION, SONNE BORNE  BERGER
WALK OVER : 20 MINIT

2.0 PERATURAN PERTANDINGAN

2.1 Pertandingan ini dijalankan mengikut Undang-undang Persekutuan Catur Antarabangsa (FIDE) dan  Peraturan Am Sukan MSSD KMY 2020.

2.2  Kategori Pertandingan ialah seperti berikut : 
              2.2.1 Bawah 12 Tahun Lelaki 
              2.2.2 Bawah 12 Tahun Perempuan
              2.2.3 Bawah 15 Tahun Lelaki
              2.2.4 Bawah 15 Tahun Perempuan
              2.2.5 Bawah 18 Tahun Lelaki
              2.2.6 Bawah 18 Tahun Perempuan

2.3 Bilangan peserta maksimum 6 (Enam) orang bagi setiap kategori yang dipertandingkan. 

2.4 Merekod notasi permainan tidak diwajibkan.

2.5 Mata permainan ialah  ( menang =  1 mata, kalah = 0 mata, seri= 0.5 mata)

2.8 Pergerakan buah catur adalah secara ‘Touch Move’.

Apabila pemain telah menyentuh atau memegang buah catur , pemain tersebut tidak boleh menggerakkan buah catur yang lain. Pemain mesti menggerakkan buah catur  yang telah dipegang atau disentuh. Sekiranya pemain ingin membetulkan kedudukan buah catur ia perlu memberitahu pemain lawan terlebih dahulu.

2.7    Jika pemain ingin membuat ‘castling’ pemain perlu memegang king dahulu dan meletakan king ditempat yang  hendak di ‘castling’.

2.8  Pergerakan lengkap dikira selepas pemain mengerakkan buah dan tekan jam.***
            Namun, masih tertakluk kepada peraturan “touch move”

2.9    Pemain perlu memaklumkan kepada pihak lawan ‘pieces’ yang hendak ditukar  jika ‘pawn’  berada di petak terakhir.


2.10    Pemain hendaklah  menekan jam catur selepas pergerakan dibuat. Pemain hendaklah menggunakan tangan yang sama bagi menggerakkan buah catur dan jam catur.


2.11  Sistem Bye akan digunakan apabila jumlah pemain / penyertaan adalah ganjil. Mata pemain yang mendapat bye adalah 1 mata dan pemain hanya mendapat sekali sahaja bye dalam pertandingan.

2.12 Pemain akan dikira kalah sekiranya mendapat 2 kali amaran. Amaran diberikan berdasarkan
        kesalahan berikut :

      a) Illegal Move
      b) Touch Move
      c) Menggunakan dua tangan
      d) Membuat provokasi kepada pihak lawan
      e) Bunyi telefon/Alarm
      f) Dan lain-lain yang dirasakan oleh arbiter yang boleh mengganggu permainan.

2.12 Sesuatu permainan itu seri melalui salah satu syarat berikut:

      a) Lawannya tidak mempunyai buah yang cukup untuk mengemat (CHECKMATE) rajanya
          dengan apa-apa urutan pergerakan yang sah.
      b) Seorang pemain kehabisan masa, namun lawannya tidak mempunyai buah yang cukup    
          untuk mengemat (CHECKMATE) rajanya.
      c) Three Repitition (pergerakan sama 3 kali berturut-turut)
      d) Tawaran seri (Offer Draw)
      e) Stalemate
      f) 50 Steps Check (dengan syarat pihak lawan tinggal satu King sahaja)

2.13  Pakaian semasa pertandingan :

     a) Uniform sekolah 
     b) berkasut dan berstokin
     c) Tshirt seragam sekolah.
     d) Selipar/Sandal adalah dilarang sama sekali.
     e) Seluar jeans/kain pelikat dilarang sama sekali


3.0 BANTAHAN

Segala keputusan arbiter adalah muktamad. Sekiranya terdapat bantahan, sila kemukakan kepada Ketua Arbiter sebelum pusingan permainan seterusnya dijalankan. Bantahan tidak akan dilayan sekiranya:

a)      bukan kesilapan di pihak urusetia kejohanan.
b)      aduan berdasarkan maklumat tidak sahih
c)      aduan tidak/gagal kemukakan bukti bantahan

Bantahan tidak akan diterima sekiranya pusingan permainan seterusnya sudah berjalan.